De eerste werkweek - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Simone Heijdt - WaarBenJij.nu De eerste werkweek - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Simone Heijdt - WaarBenJij.nu

De eerste werkweek

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

08 November 2015 | Aruba, Aruba

De eerste werk- en schoolweek zit erop. Althans, voor de dames in huis. Marcel is nog aan het werk. Hij moet vandaag van 08.00 tot 20.00 uur werken en dan afsluiten. Hij zal rond 21.00 uur thuis zijn. Hier op Aruba werkt iedereen 6 dagen. Een fulltime werkweek is 44 uur. Het minimumloon bedraagt 1650,- bruto, oftewel ongeveer 800,- euro. Daar houd je netto ongeveer 1500,- afl (700,- euro) over. Dat is geen vetpot, vooral als je bedenkt dat het leven hier duur is. Elektriciteit, water, telefoon, internet is hartstikke duur. Goedkoop is benzine! 1,682 afl per liter, dus ongeveer 0,80 eurocent. Boodschappen kun je zo duur maken als je zelf wilt. Wij zijn Nederlanders en doen heel anders boodschappen dan de locals. Dat moet ook. De vrouwen werken ook vaak fulltime, parttime kennen ze hier bijna niet, en alle kinderen gaan naar de opvang of naar oma/familie etc.
Ik werk parttime (08.00-12.30 uur) op de Customer Service. Het is de bedoeling dat ik deze afdeling vorm ga geven. Er is alleen een CS balie in de supermarkt. Ik ga me bezig houden met de mail, de bonuscard, de cadeaucard, en, in 2016, het opzetten van een online bezorgservice of Pick up point. Dat gebeurt na de feestdagen, waarvan de voorbereidingen al begonnen zijn. Vorige week, 31 oktober, heb ik de eerste kerstboom al zien staan bij een bedrijf.
Ik zit op een kantoor annex rommelhok met een computer die zo traag is, dat kun je je niet voorstellen. Er is een nieuwe besteld, die komt volgende week. Dan moeten we ook dat hok opruimen zodat er 4 bureaus kunnen staan. Je mag daar niet eten en drinken. Voor diegene die me een beetje kennen, weten dat ik graag koffie drink, maar dat mag dus niet op kantoor. Er is een koffiepauze in de ochtend. Waarom het niet mag: dan gaan de lokale collega's het ook doen, maar dan wordt er misbruik van gemaakt. Ook heb ik 2 x een paar uur meegelopen bij de CS balie, ik moet snel Papiaments leren heb ik wel begrepen. Wel was het leuk om te doen!
Marcel loopt al de hele week mee met Peter, ook versmanager. Hij krijgt veel informatie voor zijn kiezen en is al hartstikke druk geweest.
S ochtends gaat om 06.00 uur de wekker en zitten we om 07.00 uur in de auto om Jeske op school af te leveren. Zij gaat zelf het schoolplein op, mag niet weggebracht worden naar de klas. Ze was maandag hartstikke zenuwachtig, maar ze vond het leuk. Er zitten 2 Nederlandse meisjes in de klas, en ze heeft van de week al een speelafspraakje gehad. Ook heeft ze eigenlijk al dagelijks wat huiswerk en volgende week een eerste taaltoets over themawoorden, lidwoorden en zelfstandige naamwoorden. Best pittig zo. Ook had ze van de week scheikundige proefjes gedaan en het was Kinderboekenweek met hetzelfde thema als in Nederland. Noor zit op het kinderdagverblijf Noah. Dat gaat prima, al vindt ze elke dag (ochtend) wat veel. In NL was ze 2 dagen per week kdv en 2 dagen opa en oma gewend. Dat is toch een ander ritme dan elke ochtend. Maar ze gaat met plezier en het gaat goed!
In de middag zijn we met zijn 3-en en dan spelen we wat en meestal gaan we nog even een uurtje naar het strand.
Al met al zijn we aardig aan het wennen. We rijden nog steeds met een huurauto, waardoor ik Marcel aan het eind van de dag op zijn werk moet ophalen. We zijn druk aan het zoeken naar een andere auto, maar ondanks dat er genoeg aanbod is, moet je toch goed zoeken. Auto's krijgen hier meer te verduren dan in Nederland, dus vaak zijn ze echt afgeragd. Een kleine auto is ook niet aan te raden omdat er vaak mensen op de weg zijn met een slok teveel op en dan gebeuren er de raarste dingen.
Ons huis in Zeist staat sinds gisteren dan ook te koop. De verhuur lukt niet, dus daarom hebben we besloten het huis te gaan verkopen. Met pijn in ons hart, want we woonden er met heel veel plezier. Volgende week dinsdag en woensdag staan er bezichtigingen gepland, fingers crossed.

  • 08 November 2015 - 08:49

    Jan Hielke:

    Wat een indrukken doen jullie op de eerste weken! Ik keek gisteren weer naar een aflevering van "ik vertrek", mijn conclusie is wel dat jullie daar niet voor in aanmerking komen. In de aflevering van gisteren ging alles fout wat maar fout kon gaan en binnen een jaar waren de mensen al weer terug in Nederland. Als ik jouw verhaal zo lees gaat dat jullie niet gebeuren. Gelukkig maar!

    Als ik het ook zo lees, hebben jullie het al heel druk, hoe doe je dat met die warmte? fijne zondag en een goede werkweek maar weer!

  • 08 November 2015 - 11:35

    Evelien En Harry:

    Hoi Simone, Marcel ,Jeske en Noor,

    Leuk dat wij jullie doen en laten zo een beetje kunnen volgen. We Skypen natuurlijk wel, maar dan praat je over andere dingen ook omdat Jeske en. Noor mee willen praten. Het is hier erg wennen. Donderdag (de dag dat de kids er altijd zijn) was ik in de veronderstelling dat het vrijdag was. Maae alles went. Lieve groetjes van papa en mama.

  • 08 November 2015 - 12:26

    Cyrille:

    Hai Simone,

    Fijn dat het goed gaat ook al is het nog druk en even wennen! Fijn ook dat het met de kids goed gaat.

    Gr,

    Cyrille

  • 08 November 2015 - 14:54

    Peter:

    Hoi Simone,

    Leuk om je verhaal te lezen! En volgens mij gaat dat wennen heel snel. Nu nog ff Papiemento onder de knie en je kan mee kletsen met de locals.
    Veel plezier en suc6 daar. (En blijf bloggen)

  • 08 November 2015 - 15:08

    Saskia:

    Hallo Aruba, hier Zeist.
    Hopelijk vandaag voor jullie 4-tjes een vrije dag met een bezoekje aan het strand. Het is leuk van jullie belevenissen te horen. We zijn ook blij dat het goed gaat, ook al is het wennen. En dat Papiaments leren lijkt me best leuk. Het contact met veel meer mensen zal een stuk makkelijker zijn, zeker aan de service-balie. Komt Sinterklaas bij jullie binnenkort ook aan of zijn ze toch meer van de kerstman? Overigens zijn hier bij de diverse tuincentra de kerstshows ook al ingericht.
    De foto's van het uitzwaaien zal ik via WeTransfer versturen (naar een gmailadres van één van jullie).
    Groetjes uit Zeist van Willem, Saskia en Michiel.

  • 08 November 2015 - 15:21

    (oma Wil):

    Hallo allemaal,

    Wat leuk om je verhaal te lezen. Ik spreek jullie natuurlijk wel via Skype maar dan is het toch anders vooral als die twee boefjes me afleiden door gekke bekken te trekken. Nu lees je meer details. Ik denk dat het voor jou een heel leuke job gaat worden, zeker omdat je het van het begin af aan zelf op gaat zetten. Dat kunnen ze wel aan jou over laten!
    Marcel zal vast veel te verwerken krijgen maar dat kan hij wel aan!
    Ik ben blij te weten dat Jeske en Noor het op school fijn hebben.
    Ik spreek jullie de volgende keer weer via Skype. Een pracht uitvinding dan lijkt het toch of jullie dicht bij zitten!

    groetjes en tot ziens
    Oma/ Ma/ Wil

  • 08 November 2015 - 19:26

    Bertus:

    Beste familie,
    Leuk om te lezen dat julie beginnen tewennen daar. We hopen dat het allemaal goed mag blijven gaan.
    Groet vanuit Zeist

  • 08 November 2015 - 20:19

    Henny:

    Hi family,

    Goed om te horen dat het goed gaat met jullie. Wel weer wennen hoor ik, maar dat zal nog wel ff duren.
    Gelukkig gaan de meiden wel goed!! Even een periode nemen dat jullie je draai weer gaan vinden. Gaat volgens mij wel goed komen. Iedere dag even naar het strand klinkt wel heel aantrekkelijk. Ik hoop dat het huis snel wordt verkocht, is dat ieder geval weer een zorg minder.

    Het wil hier maar geen winter worden. Ik kon zaterdag nog een uurtje buiten tennissen en dat op 7 november.
    Veel succes met het verder inburgeren en keep in touch.

    groetjes,

    Henny

  • 08 November 2015 - 21:51

    Jose:

    Hoooi, leuk verhaal, er gebeurt vanalles in jullie leven. Ik moest van de week al zo lachen dat je over het kantoor schreef in de term van 'hok' :-). Leuk dat je vanalles op gaat zetten in je baan Simone! Zo zijn de eerste paar weken al voorbij en krijgt jullie leven steeds meer vorm. Leuk om zo op de hoogt te blijven. Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Fijne week! Groetjes X

  • 09 November 2015 - 10:23

    Jose Van Denderen:

    Hoi allen,

    Leuk om via de blog jullie belevenissen te volgen. Blijven we bij met jullie nieuwe leven! Je eigen baan vorm geven, super en dat gaat je zeker lukken. En dat "hok" is binnenkort te klein voor je -;) Al gedacht aan een eigen koffiezetapparaat? Want met koffie gaat het nog beter, lijkt me een mooi argument voor je nieuwe baas!

    Wat een ander leven zo hé, dan hier in het zoooo georganiseerde Nederland. Ook wel spannend om daar dan met elkaar je draai weer te vinden.

    Doe de groepjes van ons aan Marcel en de meiden...

    Cock en José

  • 10 November 2015 - 19:40

    Nicolette Cremers:

    Hello!!!

    zo,zo......druk,druk,druk.....maar wel leuk!? Huis ok al helemaal ingericht en op zoek naar een "permanent verblijf"? Klinkt alsof ook de kleine dames prima aarden.....zou je ook niet elke dag strandweer.....super om jullie zo te volgen....

    hgr en tot apps N

  • 11 November 2015 - 14:35

    Miranda Van De Pol:

    Hoi Simone,

    Wat een avontuur! Fijn dat jullie aardig gesetteld zijn en dat de meiden het zo goed doen!

    Zo te lezen zijn jullie aardig druk daar in Aruba en ik maar denken dat ze daar zo relaxed zijn?! Wat vandaag niet gebeurt, doen we morgen of overmorgen toch? :-)

    Geniet je wel van het mooie warme weer daar? Geen vest, geen jas en geen handschoenen nodig! Hier is het herfst, echt hollands weer: niet koud, wel van tijd tot tijd wat regen en wind.

    Erg leuk om jullie zo te kunnen volgen!

    Groetjes Miranda



  • 22 November 2015 - 16:34

    Ien:

    Bon tardi,

  • 22 November 2015 - 16:52

    Ien:

    Bon tardi,

    Wat leuk om jullie verhalen te lezen via deze site. Het adres heb ik van Wil gekregen.
    Fijn dat jullie een lange maar toch goede reis hebben gehad. Zo te lezen en te horen van Wil zijn Jetske en Noor al aardig gewend. Marcel druk aan 't werk en jij Simone druk bezig met de boodschappen en inrichten van jouw werkplek.
    Ik wens jullie veel succes daar en zal van tijd tot tijd iets van ons laten horen.
    Lieve groetjes van Hans en van mij.

  • 23 November 2015 - 18:24

    Theo Van Der Heijdt:

    Leuk om zo deze verslagen te lezen. Hopelijk zullen jullie snel wennen zowel op school, op het werk en in je huis. Geniet ook van het mooie weer; de herfst en winter houden we wel bij ons.
    Jammer dat jullie je huis moeten verkopen, maar gelukkig zijn de eerste bezichtigingen al gepland.
    We zullen jullie "logboek" regelmatig lezen en. . . als we in de buurt zijn komen we zeker langs.
    Groetjes Theo en Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Aruba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2017

Aan alles komt een einde....

27 Februari 2017

Carnaval en andere wetenswaardigheden

17 Augustus 2016

Update van het leven op Aruba

26 Februari 2016

Het gewone leven gaat door

19 December 2015

Bijna kerst....
Simone

Familie

Actief sinds 18 Okt. 2015
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 12678

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: